Sunday, July 18, 2010

Memberi...


Semakin banyak kita memberi, semakin banyak yang kita akan perolehi...

Ibarat berjalan berkaki ayam, tapak kaki semakin tebal, bukan semakin tipis...

Aku?

Usah ditanya apa yang orang beri pada kita, tapi bertanyalah apa yang telah kita beri pada mereka...

Aku?

Nilailah pemberian dari pelbagai cara dan sudut, kerana pemberian berupa semangat, sokongan dan doa kadangkala lebih berharga dari harta...

Aku?

Tidak mampu adalah alasan terbesar untuk tidak memberi, sedangkan Dia telah memberi segala-galanya yang kita perlukan seadil-adilnya...

Aku?

Jangan mengharap pada balasan pemberian kerana sesungguhnya kita juga tidak mampu membalas pemberian-Nya pada kita...

Aku?
Renunglah diri ini duhai hati. Engkau diberi segala-galanya.

Nikmat kehidupan yang tidak diberi pada mereka yang telah mati..
Nikmat kemewahan yang tidak diberi kepada mereka yang miskin..
Nikmat bertutur yang tidak diberi kepada mereka yang bisu..
Nikmat melihat yang tidak diberi kepada mereka yang buta..
Nikmat kesihatan yang tidak diberi kepada mereka yang sakit..
Nikmat keamanan yang tidak diberi kepada mereka yang menghadapi peperangan..
Nikmat kelapangan yang tidak diberi kepada mereka yang sibuk..

Dan sedarlah akan nikmat IMAN dan ISLAM yang masih diberi untukmu...

"Maka nikmat Tuhanmu yang manakahyang kamu dustakan?"

1 comment: